میکرواستارت‌آپ چیست و چگونه آن را راه‌اندازی کنیم؟
۱۴۰۱/۰۵/۱۲ تاریخ انتشار

میکرواستارت‌آپ چیست؟

مدیران استارت‌آپی را سراغ داریم که پروژ‌ه‌ آن‌ها در مرحله ابتدایی جذب سرمایه است، اما اصرار دارند که استارت‌آپ هر چه سریع‌تر باید به سوددهی برسد. در نتیجه پول هنگفتی را صرف تبلیغات می‌کنند. به عبارت دیگر می‌توان گفت رسیدن هر چه سریع‌تر به سوددهی، اولویت اول بعضی از استارت‌آپ‌هاست. مدیران این‌گونه استارت‌آپ‌ها بر این باور هستند تنها راه موفقیت یک استارت‌آپ این است که سرمایه‌های بیشتری را در مراحل مختلف جمع‌آوری کنند تا ارزش این استارت‌آپ به بیشتر چندین میلیارد دلار برسد. ناگفته پیداست راه‌های بیشتری برای توسعه استارت‌آپ وجود دارد. یکی از این راه‌ها که اخیرا اهمیت بیشتری پیدا کرده، میکرواستارت‌آپ است. در ادامه ابتدا با هم می‌بینیم میکرواستارت‌آپ چیست، سپس به روش‌های موثر برای موفقیت میکرواستارت‌آپ اشاره می‌کنیم.
توصیف دقیق میکرواستارت‌آپ کار ساده‌ای نیست.  پروژه‌هایی با مشخصات زیر را میکرواستارت‌آپ می‌نامیم:
۱. کارهای میکرواستارت‌آپ‌ عموما توسط یک تا نهایتا پنج نفر انجام می‌شود.
۲. میکرواستارت‌آپ برای شروع نیاز به سرمایه و زمان کمی دارد.
۳. هدف میکرواستارت‌آپ، ایجاد نوعی درآمد است.
۴. میکرواستارت‌آپ مقیاس‌پذیر است و می‌توان پس از ساخت محصول، آن را با زمان کمی مدیریت کرد.

با توجه به توضیحاتی که درباره میکرواستارت‌آپ دادیم، حتماً‌ متوجه شده‌اید که میکرواستارت‌آپ را می‌توان بدون نیاز به افراد زیاد راه‌اندازی کرد تا ماحصل کار برای اعضای گروه تولید درآمد داشته باشد. میکرواستارت‌آپ با هدف پاسخ به نیاز کاربرانی راه‌اندازی می‌شود که تمایل دارند برای حل مشکلات خود هزینه‌ای پرداخت کنند.

به این ترتیب می‌توان گفت کسب درآمد سریع از ویژگی‌های اصلی میکرواستارت‌آپ است. همان‌گونه که می‌دانید هدف بعضی از استارت‌آپ‌ها درآمدزایی نیست. برای نمونه می‌توان به استارت‌آپ‌هایی اشاره کرد که ایده‌های نوآورانه یا علمی را اجرا می‌کنند. خلاقیت و نوآوری در چنین استارت‌آپ‌هایی باعث می‌شود تا جنبه سوددهی آن کمتر مورد توجه باشد. درآمدزایی سریع، مهم‌ترین هدف راه‌اندازی میکرواستارت‌آپ است.

شرایط کاری میکرواستارت‌آپ به‌گونه‌ای است که می‌توانید همزمان در چندین میکرواستارت‌آپ فعالیت کنید. به‌لطف این شرایط، کارآفرین‌های موفقی را سراغ داریم که چندین میکرواستارت‌آپ را همزمان توسعه می‌دهند.

میکرواستارت‌آپ چیست؟

به‌دنبال حل مشکلات کاربران باشید

برای به‌دست‌آوردن ایده در میکرواستارت‌آپ باید مشکلاتی را پیدا کنید که طیف گسترده‌ای از مردم با آن روبه‌رو هستند و حاضر هستند برای حل این مشکل پول پرداخت کنند. این مشکلات الزاماً نباید گرفتاری‌های پیچیده‌ای باشند. تجربه ثابت کرده کاربران حاضر هستند برای حل مشکلات معمولی نیز دست به جیب شوند. هدف میکرواستارت‌آپ، ایجاد منابع مختلف درآمد توسط حل مشکلات مختلف مردم است. روش‌های کسب درآمد در میکرواستارت‌آپ متفاوت است. هزینه اشتراک، تبلیغات یا منابعی از این دست را می‌توان از راه‌های اصلی درآمدزایی در میکرواستارت‌آپ نام برد. توسعه نرم‌افزار، اپلیکیشن و وب‌سایت، ایده‌های مناسبی برای میکرواستارت‌آپ به‌حساب می‌آید. در این شرایط می‌توانید همزمان چندین محصول توسعه دهید و منابع درآمدی متفاوتی ایجاد کنید.

چگونه میکرواستارت‌آپ را به‌فروش برسانیم؟

ناگفته پیداست تمامی میکرواستارت‌آپ‌ها درآمدی معمولی برای کارآفرینان به‌دنبال ندارند. بعضی اوقات کار میکرواستارت‌آپ سکه می‌شود و شرکت‌های بزرگ برای خرید آن علاقه نشان می‌دهند. برای نمونه می‌توان به واین (Vine) اشاره کرد که توسط توئیتر خریده شد. لوما (Luma) نیز نمونه‌ای دیگر است که اینستاگرام آن را خرید. جالب است بدانید نمونه‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم، فقط توسط گروه‌های ۳ نفره توسعه داده شده بودند. جالب‌تر این‌که این نمونه‌ها به‌لحاظ زمان نیز میکرواستارپ‌های بسیار زودبازدهی بودند و فقط یک سال پس از راه‌اندازی، با مبالغ کلانی فروخته شدند. در نتیجه می‌توان گفت به‌رغم این‌که سودآوری زودهنگام هدف اصلی میکرواستارت‌آپ است، می‌توان پروژه‌ را به‌‌گونه‌‌ای گسترش داد تا نظر شرکت‌های بزرگ را برای فروش به‌ آن‌ها جلب کند. با این حال شرط عقل این است که دنبال تولید محصولی باشید که درآمد مناسبی را در بازه‌زمانی کوتاه راهی حساب‌های بانکی شما کند. اگر احساس کردید که این محصول ارزش دارد تا هزینه و وقت بیشتری صرف آن کنید، تغییر برنامه‌ دهید و محصول را برای جلب توجه شرکت‌های بزرگ و سرمایه‌گذاران توان‌گر توسعه دهید.

میکرواستارت‌آپ چیست؟

آیا برای راه‌اندازی میکرواستارت‌آپ باید حتما دستی در فناوری داشته باشید؟

از آن‌جایی که بسیاری از میکرواستارت‌آپ‌ها در حوزه فناوری اجرا می‌شوند، بدون شک اگر دستی در این حوزه داشته باشید، پروژه را بهتر به‌پایان خواهید رساند. با این حال حتا بدون دانش فنی نیز می‌توان میکرواستارت‌آپ را آغاز کرد. خوشبختانه فناوری‌ به اندازه‌ا‌ی پیشرفت کرده که بتوان اپلیکیشن‌‌هایی را با برنامه‌نویسی یا کدنویسی اندک، توسعه داد. برای نمونه می‌توان به سرویس اِیرتِیبِل (Airtable) اشاره کرد. کارآفرین‌هایی را سراغ داریم که بدون داشتن هرگونه دانش توسعه نرم‌افزار، ایده‌های خود را به‌لطف ویژگی‌های این سرویس در بسترهای نرم‌افزاری، پیدا کرده‌اند.

از طرف دیگر می‌توانید برای توسعه ایده‌های خود از دوستانِ برنامه‌نویسِ قابل اطمینان کمک بگیرید. توسعه میکرواستارت‌آپ به‌همراه فردی که دستی در برنامه‌نویسی دارد، از توسعه فردی میکرواستارت‌آپ بهتر است. در این شرایط می‌توانید وظیفه‌ها را تقسیم کنید. کارهای برنامه‌نویسی را به کدنویس محول کنید و خودتان دیگر مسئولیت‌های میکرواستارت‌آپ را بر عهده بگیرید. پیشنهاد می‌کنیم همکاری انتخاب کنید که مهارت‌های متفاوتی نسبت به شما داشته باشد. در این شرایط مها‌رت‌های شما و این همکار، مکمل هم می‌شود و گروهی کارآمد را برای توسعه میکرواستارت‌آپ تشکیل می‌دهید.

برای حل مشکلات کاربران چاره‌ای بیندیشید

مشکلاتی زیادی در اطراف ما وجود دارد که با راه‌حل‌های کاربردی برطرف می‌شود. این مشکلات وقت زیادی از کاربران را می‌گیرد. به همین دلیل با کمال‌ میل حاضر هستند تا هزینه‌ای را برای رفع آن‌ها پرداخت کنند. کافی است نگاهی به اطراف بیندازید و روش‌هایی را برای ساده‌سازی کارهای روزانه پیدا کنید. مطمئن باشید این روش‌ها در نظر کاربران جلوه پیدا می‌کند و به ایده‌ای جالب‌توجه برای توسعه محصول تبدیل می‌شود. ساده‌سازی در حل مشکلات کاربران را در نظر داشته باشید. به هر اندازه که این محصول ساده‌تر مشکلات را حل‌ کند، اقبال بیشتری پیدا خواهد کرد.

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.8 - رای: 2)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg